SPRAWOZDANIE Z NARODOWEGO PROGRAMU ROZWOJU CZYTELNICTWA
Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 jest programem uchwalonym na lata 2021-2025 przez Radę Ministrów w celu poprawy stanu czytelnictwa w Polsce poprzez wzmacnianie roli bibliotek publicznych, szkolnych i pedagogicznych jako lokalnych ośrodków życia społecznego, stanowiących centrum dostępu do kultury i wiedzy.
Program jest realizowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego , przy zaangażowaniu Biblioteki Narodowej, Instytutu Książki i Narodowego Centrum Kultury, oraz we współpracy z Ministerstwem Edukacji i Nauki jako Operatora Priorytetu 3.
Kwota przyznanego wsparcia dla przedszkola : 2500,00 PLN
Kwota wkładu własnego : 625,00 PLN.
Liczba zakupionych nowości : 216
Kwota przyznanego wsparcia dla szkoły : 12000,00 PLN
Kwota wkładu własnego : 3000,00 PLN.
Liczba zakupionych nowości : 376
Zakup sprzętu -1 drukarka
Zakupy książek były konsultowane z uczniami, nauczycielami i rodzicami; uwzględniono potrzeby osób niepełnosprawnych – zakupiono książki z dużą czcionką, a także książki bez tekstu, obrazkowe - do omówienia, opowiadania, oglądania, książki łatwe w czytaniu - bez dwuznaków, książki swoją tematyką dotyczące niepełnosprawności - dla nauczycieli i rodziców, dla uczniów - poruszające problemy integracji, tolerancji, wyrozumiałości i pomocy innym.
Akcje promujące czytelnictwo wśród dzieci rozpoczęliśmy od rodziców.
Na stronie internetowej Zespołu Szkół został zamieszczony „List do Rodziców” ,
omawiający korzyści wynikające z systematycznego czytania książek dzieciom
w wieku przedszkolnym ale również i tym starszym.
Zakupione książeczki do przedszkola wzbogaciły kącik biblioteczny w budynku przedszkola, natomiast książki zakupione dla szkoły są w bibliotece szkolnej, z której korzystają uczniowie klas1-8 i nauczyciele.
Działania promujące i wspierające rozwój czytelnictwa wśród dzieci
- wizyty i imprezy w bibliotece szkolnej i wiejskiej
Dzieci z przedszkola uczestniczyły w zajęciach bibliotecznych w Gminnej Bibliotece Publicznej Filii w Pobiednie. Na spotkaniu dzieci mówiły o korzyściach płynących z czytania książek , takich jak : rozwijanie wyobraźni, umilanie czasu, wzbogacanie wiedzy o miejscach i rzeczach, spędzanie czasu z rodzicami.
- Poranki czytelnicze w przedszkolu - głośne czytanie najmłodszym
- spotkania w szkole i przedszkolu z pracownikiem Gminnej Biblioteki Publicznej Filii w Pobiednie- przybliżenie pracy bibliotekarza, czytanie fragmentów książek i rozmowa na ich temat
- spotkanie z miejscową poetką oraz rzeźbiarzem i zarazem autorem wierszy dla Jana Pawła II – recytacja wierszy, rozmowy na temat twórczości
- akcja czytelnicza ,,Duży czyta małemu’ czytanie fragmentów Ballad A. Mickiewicza przez zaproszonych gości w ramach ,,Narodowego Czytania”
-pasowanie na czytelnika uczniów klasy 1-- konkurs na plakat promujący książki i czytelnictwo
- konkursy czytelnicze i recytatorskie
- Obchody Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych : ,,Dzień postaci z bajek”, udział w III Międzynarodowej edycji VII Ogólnopolskiej akcji bicia rekordu w czytaniu na przerwach "
- wyjazdy z dziećmi przedszkolnymi i uczniami na spektakle teatralne organizowane przez SDK w Sanoku
Projekty edukacyjne/zajęcia
- Wyprawka Czytelnicza dla pierwszaka ,,Pierwsze abecadło”
- dzieci nabywają umiejętność rozpoznawania liter, składania ich w wyrazy i zdania, a w końcu przyjemność czerpana z lektury – tej czytanej przy wsparciu najbliższych, jak i tej odkrywanej samodzielnie.
- Wędrujący wizerunek misia do domu przedszkolaka,
- czytanie bajki lub jej fragmentu przez rodzica,
- rozmowa na temat przeczytanego utworu
- narysowanie ilustracji do bajki i obrysowanie dłoni dziecka (jako podpis)
- Wizyta w bibliotece szkolnej
- Czytanie przez nauczyciela wybranych pozycji książkowych
- Swobodne wypowiedzi dzieci na temat przeczytanych utworów, pogadanki, odpowiedzi na zadawane przez nauczyciela pytania.
- Wykonanie pracy plastycznej o tematyce związanej z czytanym fragmentem książki.
- Wizyta w bibliotece szkolnej
- Czytanie opowiadań związanych z różnymi problemami wieku przedszkolnego
- Rozwiązywanie postawionych przed dziećmi konkretnych sytuacji problemowych
- Plakat
- Rozmowy na temat kulturalnego zachowania
- Czytanie książek na temat manier
- Omawianie sytuacji wymuszających różne zachowania
- Prace plastyczne
- Odgrywanie scenek związanych z tematem
WNIOSKI
Wzbogacenie biblioteki o ciekawe książki spowodowało wyraźnie zauważalne zwiększenie zainteresowania biblioteką i książką. Nowości zakupione do biblioteki to atrakcyjne książki, które dostarczają małym czytelnikom radosnych emocji, wielu wrażeń, rozbudzają zainteresowania.
Rozmowy na temat przeczytanych książek dają możliwość uczestniczenia w ciekawych zajęciach i projektach edukacyjnych, inicjują różne nowe działania na rzecz promowania czytelnictwa.
„Książka to mędrzec łagodny i pełen słodyczy, który puste życie napełnia światłem, a puste serca wzruszeniem.”