MEDIACJE RÓWIEŚNICZE.


Od marca w naszej Szkole funkcjonują Mediacje Rówieśnicze. Powołanie takiej formy mediacji było spowodowane tym, że środowisko szkolne jest bardzo dynamiczne, nacechowane zmianami, a emocje i stawiane przed uczniami oczekiwania oraz częste doświadczanie agresji, niesprawiedliwości, braku zrozumienia prowadzą do konfliktów na różnych płaszczyznach. Wiele z nich można zażegnać w początkowej fazie, ale część sporów przybiera na sile, dochodzi do ich eskalacji, a ich rozwiązanie staje się niezwykle trudne. W takich właśnie przypadkach warto poddać strony mediacji rówieśniczej, która umożliwia przeanalizowanie w spokojnych warunkach całego konfliktu. Mediacje są tym bardziej konieczne jeśli w sporze stronami są uczniowie – pokrzywdzony oraz sprawca.

W mediacjach rówieśniczych zawsze skonfliktowanymi stronami są uczniowie. Najczęściej prowadzi je mediator rówieśniczy (uczeń cieszący się zaufaniem i autorytetem wśród rówieśników i nauczycieli, przeszkolony w zakresie mediacji rówieśniczych)  przy obecności patrona, czyli wychowawcy lub nauczyciela, który ma kompetencje mediatora konfliktów rówieśniczych.

Korzyści płynące z zastosowania mediacji w szkole:

  • młodzi ludzie rozwijają umiejętność wyrażania własnych potrzeb. Mediacje wspierają uczniów z radzeniem sobie z emocjami, stresem, a także uczą szacunku do innych, do odmienności,
  • przygotowują do dorosłości, uczą jak rozwiązywać różnorodne problemy,
  • zdobyte na drodze mediacji w szkole umiejętności rozwiązywania konfliktu przenikają także do domu, a potem do innych środowisk, co znacznie poprawia komfort życia,
  • opanowanie umiejętności rozwiązywania konfliktów pozwala go rozwiązać już w początkowej fazie,
  • mediacje w szkole uniemożliwiają przypięcie ofierze łatki sprawcy lub ofiary. Uczeń wraca do klasy jako równoprawny partner koleżanek i kolegów. Dostaje nową szansę.
  • Mediacje rówieśnicze prowadzone są przez uczniów przy obecności patrona. Zażegnanie konfliktu w takiej formie pozwala na trwałe pokonać spór, odbudować relacje, zacieśnić więzi między uczniami.

Jeśli zaistnieje potrzeba mediacji rówieśniczych to osoby zainteresowane mogą zgłosić się do p. Katarzyny Kondrat-Kielar, która jest opiekunem rówieśniczych mediatorów.