Najwyższa Izba Kontroli podjęła i prowadzi kontrolę dotyczącą profilaktyki i leczenia zaburzeń odżywiania wśród młodzieży.
Zostały przygotowane ankiety, które kierowane są do uczniów i uczennic szkół podstawowych (powyżej 12. roku życia) i ponadpodstawowych, ich rodziców oraz nauczycieli.
Celem badania ankietowego jest uzyskanie danych pozwalających na ustalenie skali problemu, a także zdefiniowanie działań profilaktycznych i edukacyjnych oczekiwanych przez osoby doświadczające zaburzeń odżywiania i osoby im bliskie. Informacje te posłużą Najwyższej Izbie Kontroli do oceny działań podejmowanych dotychczas przez odpowiedzialne podmioty i organy państwa w przedmiotowym zakresie.
Odpowiednie żywienie dzieci i uczniów jest warunkiem ich prawidłowego rozwoju fizycznego i intelektualnego. Wpływa także na wyniki osiągane w trakcie nauki.
Posiłki, które uczeń/uczennica spożywa w domu i w szkole, powinny zapewniać mu/jej odpowiednią siłę do nauki i zabawy i równocześnie nie powodować nadmiernego pobudzenia u dziecka oraz niedożywienia.
Środowisko oświatowe ma znacząca rolę, aby przeciwdziałać zaburzeniom odżywiania oraz wspierać dzieci i młodzieży w tym problemie. Potrzebne jest rozpoznanie skali zagrożenia.
Należy zaznaczyć, że niezbędnym warunkiem skutecznej realizacji potrzeb uczennic i uczniów w praktyce szkolnej jest odpowiednie przygotowanie nauczycieli do pracy z dziećmi z uwzględnieniem zróżnicowania ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych.
W załączeniu wzór ankiety oraz szczegółowe instrukcje dotyczące jej przeprowadzenia. Poniżej potrzebne linki: